Fortsätt till huvudinnehåll

Tutorlärare <=> skolutveckling



Under hösten 2017 har ett flertal kommuner inlett en verksamhet med tutorlärare i grundskolor. Med tutorlärare avses en lärare som handleder övriga lärare, bland annat i att förändra skolkulturen, förverkliga en ny pedagogik och på ett ändamålsenligt sätt utnyttja digitaliseringen. Kommunerna har kunnat söka om medel för verksamheten och CLL har arrangerat utbildning för ca 90 tutorlärare i Svenskfinland. CLL erbjuder en påbyggande utbildning för tutorlärarna som stöd för deras fortsatta verksamhet. Utbildningen lämpar sig även för tutorlärare som inte deltagit i den första utbildningen eller som är nya i sitt uppdrag.

Utbildningens tyngdpunkt läggs på en delningskultur där deltagare delar med sig av goda modeller i nätverk och en kompetensutveckling bland deltagarna. Därutöver är målsättningen att tutorlärarna får stöd i implementeringen av nya läroplaner, kollegialt lärande samt hittar metoder för identifiering, spridning och förankring av god praxis i sin verksamhet.

Arbetsmetoderna kommer att vara närstudier i form av seminarier eller föreläsningar kombinerat med arbete i mindre grupper kring aktuella teman och självstudier. Arbetet kommer att beakta lokalt utvecklingsarbete i kommunerna och kombinera detta med mer teoretiskt inriktade studier.

Modul 1

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fotoherbarium

Ulrika Wärnå delar med sig av instruktioner för hur man kan göra ett fotoherbarium i Powerpoint. Filen hittas här. 

Självvärdering och IT-strategi från Kimito

Modell 1 En modell "självvärdering för läraren" med vilken lärarna i kommunen kan utvärdera sin digitala färdigheter.  Utvärderingen kan fungera som ett verktyg för läraren själv och ge en bra bild av vilka områden inom digitala färdigheter hen behöver utveckla, men ger även en bra överblick över hur läget är i den enskilda skolan eller kommunen. Utvärderingen kan även hjälpa mig som digitutor då jag får en bättre bild av inom vilka områden det finns behov av stöd o.s.v. Filen hittas här. Modell 2 "En detaljerad plan över användning av IT och de färdigheter elever bör ha årskursvis" är  en modell som åskådliggör vilka digitala färdigheter ett barn i kommunen bör ha i en viss ålder. Den visar när en viss färdighet "kan introduceras", när eleven "bör bekanta sig med" en viss färdighet, när färdigheten skall "befästas" och när den sedan "ska behärskas". Modellen fungerar som ett bra verktyg för lärarna i de olika års

Spara till Showbie från Pages och Book Creator

Instruktioner över hur man sparar ett dokument från Pages till Showbie och från Book Creator till Showbie Målgrupp: Lärare och elever (speciellt elever i de lägre klasserna) som behöver stöd för att komma ihåg hur man sparar i Showbie. Syfte: Att eleverna själva ska klara av att spara dokument i Showbie utan lärarens hjälp.  Instruktionerna kan printas ut och hållas tillgängliga på en lämplig plats i klassen. Man kan printa ut några exemplar så att alla som behöver se instruktionerna vid sparandet har dem tillgängliga. Jag har märkt att instruktionerna sparar lärarens tid. Läraren kan istället för att hjälpa eleverna att spara deras arbeten använda tiden till att handleda eleverna i deras skrivarbeten. Läraren behöver inte heller använda rasten efter lektionen till att spara elevernas arbeten. (Jag vet att det tidigare vid flera tillfällen hänt i åk 1.) Instruktionerna har också varit till hjälp för lärare som nyligen börjat använda sig av Showbie och som känt s